Mojim učiteľom

Autor: Oldřich Kovář | 15.9.2012 o 20:14 | (upravené 15.9.2012 o 20:23) Karma článku: 6,80 | Prečítané:  791x

V živote mám a mal som šťastie na dobrých učiteľov. Za to čo ma naučili a ukázali mi správny smer k životu, im veľmi pekne ďakujem. Niekedy to nemali so mnou fakt ľahké. Za to by som si im dovolil navrhnúť trochu inú stratégiu vyjednávania za vyššie mzdy. Prosím ostaňte doma, ale všetci. Vôbec nehovorte kedy nastúpite do práce. Buďte doma minimálne pol roka a sledujte čo sa bude okolo Vás diať.  Reagujte  a vyberte si čo chcete robiť a za akých podmienok. Dovolím si načrtnúť čo by mohlo nasledovať.

Súkromné škôlky a školy by pokračovali vo výučbe. Tieto zariadenia sú financované rodičmi, ktorí platia nemalé prostriedky aby zabezpečili pre svojich potomkov najlepšie vzdelanie. Títo rodičia majú eminentný záujem  o tom aby za ich peniaze dostali ich potomkovia adekvátnu protihodnotu. Pravdepodobne by vznikol tlak na rozšírenie ich vyučovacích kapacít, pod tlakom solventnejších rodičov, ktorí by potrebovali niekde umiestniť svoje ratolesti, keď pracujú.

Múdri a bohatí ľudia, ktorí nemajú potomkov v súkromných zariadeniach by pravdepodobne okamžite, „pro-aktívne“ zorganizovali najlepších učiteľov zo štátnych škôl, aby zabezpečili pre nich výučbu.

Múdri, preto lebo vedia, že kvalitné vzdelanie umožní ich potomkom sa lepšie uplatniť na trhu práce, aj keď neexistuje priama úmernosť medzi dosiahnutým vzdelaním a výškou platu. Múdri, ak by nemali peniaze, by si na tento špás požičali , ale zároveň, by požadovali od vlády, zníženie dani a odvodov, aby pokryli náklady na vzdelávanie, ktoré by absentutovalo od štátu.

Bohatí vedia, že ak si chcú udržať a rozmnožiť majetok tak s „blbcami“ to nepôjde. Tí najlepší učitelia, ktorí majú svoje povolanie radi a sú fakt dobrí odborníci, by mali využiť túto prvú vlnu k uchmatnutiu dobrých „flekov“. Rodičia a poverení manažéri na zorganizovanie týchto alternatívnych vzdelávacích zariadení by vyberali tých najlepších učiteľov. Začala by prirodzená selekcia trhom. Tí najlepší učitelia by mali využiť túto prvú vlnu. Bude to ich jedinečná šanca ako si finančne prilepšiť a dosiahnuť adekvátne pracovné podmienky.

Viem si predstaviť, že za jednu vyučovaciu hodinu 45 minút by bola sadzba 5 €. Ak by bolo v triede 10 žiakov, tak za jednu vyučovaciu hodinu škola zinkasovala 50 €. Povedzme, že k učiteľovi by sa dostalo 25 €. Ak by učiteľ učil, 6 hodín denne, a 20 dní do mesiaca, tak by si v hrubom zarobil 3 000 €. Rodičov by mesačný poplatok stál 600 € (5x6x20). Ak zoberieme do úvahy, že súkromné škôlky v Bratislave (a nielen už v Bratislave) stoja na mesiac v rozpätí od 400 € do 600 €, tak tento poplatok nie je nerealistický.  Takto by som videl najvyššiu kastu učiteľov, ktorí by mali platy okolo 3 000 € mesačne a boli by špička. Ak by neboli, rodičia a manažéri týchto zariadení by ich nahradili.

Druhou skupinou, ktorá sa bude iniciovať o alternatívne školské zariadenia, budú zamestnávatelia. Vedia, že ak ich zamestnanci, budú mať plnú hlavu starostí, čo robia ich ratolesti doma bez dozoru, tak nepodajú plnohodnotný pracovný výkon. Tieto zariadenia budú podobné tým prvým. Cena pre rodičia bude pravdepodobne nižšia, lebo bude dotovaná zamestnávateľmi. Mohla by byť na úrovni 200 – 300 € mesačne. Učiteľ by mohol mať plat od 1000 – 2000 €. Myslím si že zamestnávatelia, by ovplyvňovali vyučovanie, aby sa absolventi  u nich mohli uplatniť po ukončení vzdelávania. Štúdium by bolo zamerané na prax. Určite by bolo čo najkratšie, aby veľa nestálo a aby zamestnávatelia z neho maximálne „benefitovali“. Jednoducho aby dostali lacnú a primerane kvalifikovanú pracovnú silu.

Problematickou skupinou sa stanú žiaci rodičov, ktorí sú zamestnaní v štátnych inštitúciách. Štát platí v priemere málo a títo rodičia si nebudú môcť dovoliť, platiť alternatívne platformy vzdelávania, kde budú najlepší učitelia.   Toto bude priestor pre nadpriemerných učiteľov, plus protekčne dosadených. Ak štát bude vedieť, že tí najlepší učitelia sú v súkromných a alternatívnych vzdelávacích zariadeniach, tak bude mať dobrú páku na to aby ešte mohol zvyšovať tlak na znižovanie miezd v školách zriadených štátom, lebo vie že na trhu je učiteľský nadstav a ostali na trhu už len tí ktorí sa neuplatnili v súkromných vzdelávacích zariadeniach. Otázka je či by za takýchto podmienok učitelia nastúpia do práce? Situácia by sa oproti tej dnešnej pravdepodobne pre týchto učiteľov zlepšila, lebo ak by ich chcel štát motivovať pracovať, tak by im musel ponúknuť vyššie platy. Na druhej strane, tiež sa zvýši tlak na kvalitu ich práce.

Takže otázka znie kto zostane štrajkovať. Učiteľská elita, by mala zostať štrajkovať, a tí čo by nastúpili do práce za súčasných podmienok, dajú najavo, že sú priemerní a uspokoja sa so súčasnými platovými podmienkami, čím utvrdia  vládnu garnitúru, že im môžu ešte znížiť plat.

Mne to vychádza tak, že pani a páni učitelia, by mali zostať minimálne 6 mesiacov doma a štrajkovať za Vás začnú rodičia. Tí začnú brať vzdelávanie ich ratolesti vážne. Zároveň je rodičov niekoľko násobne viac, ako učiteľov a dokázali by na vládnu garnitúru vyvinúť podstatne väčší tlak ako vy.

Učitelia moji nemusíte sa báť. Na Slovensku máme dostatočný počet múdrych, aspoň podľa dosiahnutého vzdelania a bohatých ľudí, ktorí podporia tých najlepších učiteľov. Ja som prišiel do styku na 90 % len s „profi” učiteľmi. Takže veľa zdaru v 6 mesačnom štrajku.

Prosím nezabúdajte,  že oproti lekárom máte obrovskú výhodu. Keď učiteľ nepríde do práce, nikto neumrie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?