reklama

Keď sa finanční kontrolóri Ministerstva školstva flákajú

Každý štvrťrok sa zúčastňujem na povinnom rodičovskom združení nášho mladého. Nebolo, čo moc riešiť o mladom, tak som využil čas, aby som sa porozprával s triednou učiteľkou ako sa jej darí a ako to ide v škole. Vyzerala nevyspane a mala kruhy pod očami. Opýtal som sa jej či je všetko ok? Ona na to že majú finančnú kontrolu už tretí týždeň z Ministerstva školstva. Moja audítorská zvedavosť ma nútila získať viac informácií. Škola má asi 50 žiakov, maximálne 10 učiteľov a jedného muža pre všetko na údržbu, kosenie a iné potrebné práce. To znamená z administratívneho pohľadu škola spracuje ročne 60 faktúr, ktoré sú hlavne za energie a mesačne ekonómka vypočíta mzdy 11 zamestnancom školy. Pobúrili ma dve skutočnosti na prebiehajúcej kontrole.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Po prvé že, finanční kontrolóri odkopírovali vybrané žiacke karty, kde sa nachádzajú psychologické testy a lekárske posudky, jednotlivých žiakov a vyniesli ich zo školy, bez súhlasu dotknutých rodičov.Na základe mojich informácií neexistuje preberací protokol, aké citlivé dáta boli vynesené zo školy, čo považujem za škandalózne. Len si predstavte, že Ministerstvo zdravotníctva vykonáva finančnú kontrolu Vášho všeobecného lekára a on si skopíruje a vynesie z ambulancie vašu zdravotnú dokumentáciu. Ja by som nadšený nebol.Kontrolní tím zabielil za účasti riaditeľky školy, mená žiakov, ktorých zložky, boli odkopírované a vynesené bez protokolu, zo školy, čo mi vnieslo podozrenie, že kontrolóri nie sú certifikovaní na narábanie s citlivými osobnými údajmi, ináč by nebolo potrebné zabieliť mená žiakov.Ako audítor, nechcem aby moja audit dokumentácia bola akýmkoľvek spôsobom modifikovaná alebo upravovaná, lebo ak by som sa chcel vrátiť k prešetrovanému prípadu o rok, nevedel by som koho som vlastne kontroloval a potom je zabielená dokumentácia nepoužiteľná na ďalšie dokazovanie.A po druhé, že finanční kontrolóri Ministerstva školstva majú úplné „leháro“ hraničiace s lenivosťou.Hovoríme ročne o spracovaní 60 faktúr a 120 mzdách, na ktoré Ministerstvo školstva prispieva dotáciou. V reálnom svete šikovná účtovníčka spracuje takúto agendu v priebehu jedného dňa a ešte ide na dobrý obed s kávičkou. Ministerstvo školstva vyslalo na kontrolu takéhoto mini subjektu 3 kontrolórov. Kontrola prebieha tretí týždeň. To znamená ak 3 kontrolóri pracujú 8 hodín denne, 15 dní, tak to predstavuje 360 pracovných hodín. Ako to porovnáme pracovným nasadením šikovnej pani účtovníčky v reálnom svete, ktorá zvládne spracovať 60 faktúr a 120 miezd za jeden pracovný deň, tak pani účtovníčka je 45 krát efektívnejšia ako kontrolný tím Ministerstva. To znamená kontrolnému tímu Ministerstva školstva trvá 45 x dlhšie skontrolovať administratívnu agendu, ako ju pripraviť. Nedalo mi to a spojil som sa telefonicky s vedúcim kontroly. Ten mi vysvetlil, že im to trvá tak dlho, lebo musia preveriť, každú pečiatku, dátum a podpis, aby sa uistili či formálne sú dokumenty správne. A opýtal som sa ho aké riziko tým sledujú. Odpovedal, mi že sa „len“ dívajú na formálnu stránku dokladov a že obsah a podstata transakcií je vedľajšia. A na koniec hovoru ma uistil, že zložku môjho syna neodkopírovali. Paradoxne som sa na túto otázku, priamo neopýtal, čo vo mne vzbudilo podozrenie, že sa to stalo. Ako skeptický audítor, tomuto tvrdeniu nemôžem, veriť, keďže neexistuje preberací protokol, podpísaný vedením školy.Tento rozhovor ma úplne rozladil. Ako audítor sa zameriavam na riziká ktoré treba pokryť počas auditu a v škole to riziko z môjho pohľadu predstavuje, možné zneužitie prostriedkov z verejných zdrojov, na aktivity na ktoré neboli určené. Napríklad vykázanie viac žiakov, takzvaných mŕtvych duší, ako v skutočnosti navštevuje školu, prípadne preplatenie miezd mimo platových tabuliek Ministerstva školstva alebo preplatenie faktúr, ktoré nesúvisia s prevádzkou školy. Ale keďže sa kontrolujú len formálne náležitosti dokladov, zrejme tunelári v našom školstve majú raj. Dal som podnet na Inšpekciu Ministerstva školstva a na Úrad na ochranu osobných údajov. Budem Vás informovať ako som dopadol.Ale najsmutnejšie na celom prípade sú kruhy pod očami synovej triednej učiteľky.

Oldřich Kovář

Oldřich Kovář

Bloger 
  • Počet článkov:  112
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mám rád aktívny prístup k životu a milujem jazdenie na divokej vode :-). Čo vás nezabije, vás posilní.Ja. Zoznam autorových rubrík:  Moje obľúbené stránkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu